ما نراه فى الصوره هو جلد الصبابات او ما يسمونه البعض من الصنايعيه البلوفه
وهو بيكون موجود فى وش السلندر ووظيفته مسح الزيت عن الصبابات ومنع تسربه لغرفه الحريق وبيكونوا راكبين من الجهه العليا لدليل الصباب وستراهم لو رفعت سوست الصبابات فى اماكنها
وبيكونو مثبتين على دليل للصبابات ووظيفتهم كما ذكرنا لمنع الزيت من العبور ما بين الصبابات ودليل الصباب ووصوله لغرفه الحريق وذلك يترتب عليه نقص لكميه الزيت ولو بسيطه ووجود عادم محمل باحتراق الزيت ولو بسيط نظرا لضيق الفجوه ما بين الصبابات ودليل الصباب
فنجد ما يشاع عن ان جلد الصبابات هى سبب كبير لاحتراق الزيت وده
استنتاج غير وافى
ففى الغالب بيكون شنابر البستم هى السبب الرئيسى لذلك
ونجد لجلد الصبابات احجام مختلفه نظرا لسمك الصباب وسمك دليل الصباب ويفضل وضع جلد الصباب الموجود عليه سوسته من الاعلى على الجزئ الملامس للصبابات لان ضغط السوسته بيعطى اداء افضل لمسح الزيت عن الصبابات ويفضل تغييرهم فى اى وقت يتم الوصول اليهم وثمنهم قليل جدا . ولاستبعاد ما يتردد من الناس عن مشاكلهم المذكوره من قبل
عم خالد انا عندي الزيت لما بغيرو بلقيه ناقص ومافيش دخنه من الشكمان ومافيش ترشيح علي المتور وسمعت في فيديو ان ممكن يكون جلده الصباب يكون بيهرب الزيت علي الشكمان؟ داا ممكن
مختصر مفيد جدا،فبعضنا لا يكاد يضع له وزنا، بينما يتوجب فحص مدى مرونته باستمرار ، وفعلا حسب ما امكن الوصول إليه.
ردحذفعم خالد انا عندي الزيت لما بغيرو بلقيه ناقص ومافيش دخنه من الشكمان ومافيش ترشيح علي المتور وسمعت في فيديو ان ممكن يكون جلده الصباب يكون بيهرب الزيت علي الشكمان؟ داا ممكن
ردحذفجزاك الله خيرآ على هذه المعلومات...
ردحذف