شنابرالبستم المسؤوله عن حبس الضغط فوق البستم للحصول على اكبر قوه دافعه الحدافه
وينقسم الشنابر لنوعين اولهم شانبر الضغط وبيكون حجمها سميك وبتكون راكبه فى او فتحتين فى اعلى البستم
وبيكون احدهم اسود والثانى بحافه بيضاء واشار المختصون بان الشنبر ذات الحافه البيضاء بيكون فى اعلى فتحه للبستم لانها تمتاز بالصلابه العاليه الفولازيه لتتحمل الضغط والسخونه العاليه القريبه جدا منها ولشنابر الضغط فتحات وكل فتحه بتكون فى اتجاه معاكس للشنبر الاخر فيكون اول فتحه شنبر للامام واتجاه ميل جانبي بمعنى انه لا يكون للامام او الخلف مباشرا وبيوزع فتحات الشنابر على حرفX
وبيرجع توزيع الفتحات لحركه البستم فى الصعود والنزول
و يوجد بطقم الشنابر 5 شنابر ذكرنا منهم اثنان مسؤولين عن الضغط اما الثلاثه الاخرين فهم مسؤولين عن تزييت البستم فى الصعود والنزول وبعد التزييت بقوم الشنبر بمسح ما تبقى من الزيت من على السلندر لكى لا يتم احتراقه وبالتالى يحدث نقص فى كميه الزيت داخل الموتور فنجد الشنبر شبيه السوسته بيركب فى الداخل ثم نبدا بتركيب الشنبرين الرقاق عليه واحد فى اعلى السوسته والثانى اسفله اماشنبر السوسته فبيركب فتحته فى اى اتجاه ويوجد فتحات فى البستم تحت الشنبر السوسته لتساعد فى دخول الزيت وخروجه بعد تزييت البستم
وبسبب احتكاك الشنابر بالسلندر يحدث اتساع للسلندر ثم بعد ذلك لا تستطيع الشنابر بقفل الثغره بين البستم والسلندر فيحصل تسريب للضغط وتسريب للزيت لغرفه الحريق فيحدث احتراق للزيت وخروجه من فتحه العادم(الشكمان) وده بيسمى (التفويت)
وعند حدوث ذلك لابد تغيير السلندر او توسعه السلندر وتركيب بستم بالشنابر اكبر فى الحجم لاحكام الثغره بين البستم والسلندر وبتغيير البستم او الشنابر لابد من فتره تسمى (بالتليين) واهميه التليين للشنبر هو تنعيم السلندر من الداخل للحصول على اعلى نتيجه ايجابيه سواء لحبس الضغط او لمسح الزيت داخل السلندر وبالتالى عدم استهلاكه فى الحريق وبيختلف شكل الشنابر وحجمها على حسب حجم البستم وفتحات تركيبه حتى لو نفس مقاس البستم
بارك الله بك استاذ خالد
ردحذفاشكرك ربنا يبارك فيك
ردحذفأحسنت
ردحذفربنا يزيك علما ومعرفه كنت سببا فى نفع كثير من الناس(خير الناس انفعهم للناس)صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
ردحذفاحسنت ربنا يبارك فيك
ردحذف