البستم هو من اهم اجزاء الموتور بيكون موجود داخل السلندر وهو الضاغط الاساسى للحدافه بالضغط على الحدافه يبدا بالدوران وهى الحركه المطلوبه لدوران تروس الفتيس ثم بعد ذلك العجله
والبستم بيكون داخل مكان مغلق داخل السلندر وفوق منه تسمى غرفه الاحتراق والفتحات الدائريه على جسم البستم بيركب فيها الشنابر وهو مسؤول عن حبس كل الضغط فوق البستم وباشتعال خليط البنزين والهوا بفعل شمعه الاحتراق(البوجيه) يحدث انفجار ينتج عنه ضغط هائل للبستم يساعده على نزول البستم داخل السلندر وبالتالى يقوم باداره الحدافه
وبيختلف قوه الضغط على حسب حجم البستم وحجم كميه البنزين بداخل غرفه الحريق
بمعنى كل ما كبر حجم البستم بتزيد قوه الضغط وكل ما زودت كميه البنزين الداخله على غرفه الحريق بيزيد الضغط ويتم دخول البنزين فوق البستم بفعل نزول البستم فبيسحب معه كميه بنزين وهوا بطول خطوه نزول البستم ثم بعد ذلك بيتم ضغطهم للاعلى بالستم للوصول لاعلى نقطه ثم تاتى شمعه الاحتراق فتقوم بعملها ويتم احتراق الوقود وبعد حدوث الانفجار تبدا الحدافه بالدوران وعند الصعود من خطوه الحريق بيتم اخراج العادم لتبدا شوط سحب جديد وهكذا
والبستم بيختلف اشكاله واحجامه ولكن فكره عمله واحده وعند اتساع السلندر حول البستم بفعل احتكاك الشنابر يكون فى هذه الحاله الشنابر فى اضعف حالاتها ويخرج من خلالها الضغط داخل الموتور وتجد بعدها ضعف كبير فى قوه دفع الموتور واستهلاك للزيت والبنزين ويجب عليك تغيير بستم او السلندر بالكامل
وبتغيير البستم لابد من فتره تسمى بالتليين وهى عمليه تسخين وتبريد للبستم لان البستم عند تركيبه بيكون صلابته ضعيفه لحد ما
وبالتسخين والتبريد يتمدد وينكمش الى ان تقسو خامته واذا تمدد بيكون تمدد بسيط لا ياتى بالمشاكل للسلندر.
وكميه استهلاك البنزين كما ذكرنا سابقا مرتبطه ارتباط كبير بحجم البستم وبالتالى قوه الضغط للموتور بالكامل
تسلم ايدك بس الصور مش بتفتح
ردحذفالله ينور عليك ياباش مهندس
ردحذف